Haridus vajab vabadust ja uut mõtteviisi

haridus vajab vabadust

Armastan õppida (eriti peale kohustusliku hariduse lõppu), väärtustan haridust ning õpetaja elukutset, olles ka ise teist põlve pedagoog. Õpetajad näevad iga päev, milliste raskustega tänapäeva lapsed koolis silmitsi seisavad ja millega koolid maadlevad – koormatud on nii lapsed, vanemad kui ka õpetajad. Äkki tuleks hoopis süsteemi muuta ja haridus ümber mõtestada.

Juba algklassides kaob lastel õpirõõm ja loovus, õpetajad kurdavad, et lapsed ei taha õppida. Iga kolmas laps on kogenud depressiivseid episoode ja igal viiendal on risk ärevushäireteks. Üha suurem hulk on erivajadustega lapsi, kes lihtsalt ei mahu etteantud raamidesse. Kiiresti muutuv tööturg ootab noortelt lisaks AI ja tehnoloogilistele oskustele eelkõige loovust ja kohanemist, mille alustalaks on eneseusk.

Kuidas toetab praegune haridussüsteem noori selles? Mil moel kasvab kohanemisvõimeliseks, loovaks ja enesekindlaks laps, kes kooliajal võitleb depressiooni ja ärevusega? Kas pole nii, et haridussüsteem oma puudustega pigem toodab probleeme, mis koormavad hiljem Tervisekassat ja teisi riiklikke tugistruktuure?

Praegune kool meenutab hoopis vanglat, mis on üles ehitatud allumise printsiibile: käsud, keelud, hindamine, ähvardused. Kuigi õppekavad räägivad lapsekesksusest, ei saa see reaalsuses teoks tiheda õppekava, ette antud tundide arvu, aegunud arusaamade ning haridusministeeriumi kontrolli tõttu. Peame last printsiibis rumalaks ja alaväärseks isikuks, kes vabatahtlikult ei õpiks. Lapsel puudub vastutus, sest tal puudub tegelikult valik. Ilma valikuvabaduseta ei sünni vastutust.

Ainult vabas ja inspireerivas keskkonnas, kus laps saab kujundada oma arenguteed, on võimalik sirguda loovaks ja muutustega toimetulevaks inimeseks ja säilib tahe õppida.

Selliseid koole, kus lastel on vabadus, on maailmas tegustenud aastakümneid. Summerhilli kool Inglismaal on üle 100 aasta (https://www.summerhillschool.co.uk) ja Sudbury Valley kool Ameerikas 57 aastat vana (https://zenademocraticschool.org). Nendes saavad lapsed valida, mida ja kuidas õppida, neil on sõnaõigus koolielu otsustes ja vabadus käib käsikäes vastutusega. Eestis sarnanevad vabakoolidele Suvemäe kool ja Leiutajate Külakool.

Loova ja enesekindla uue maailma inimese kasvamiseks on vaja vastutus ja vabadus lastele ja peredele tagasi anda ning neid usaldada. Selleks peavad ka lapsevanemad valmis olema ja kõigepealt ennast (mitte süsteemi) usaldama hakkama.

𝐌𝐚𝐫𝐞𝐭 𝐁𝐞𝐫𝐠𝐬𝐭𝐫𝐨̈𝐦

õpetaja, koolitaja ja psühhoterapeut

Valimisliit Kogukonna Heaks

Scroll to Top